onsdag 14 mars 2012

En Vampyrs bekännelse (en "gammal" goding)

Interview with the Vampire (1994)

En vampyrs bekännelse tillhör en av mina favoritfilmer. Jag kommer ihåg när jag som typ 15-åring gick och tittade på den på kvartersbiografen med tjejbästisarna och att jag blev fast direkt. Efter ett tag upptäckte jag också böckerna (The Vampire Chronicles av Anne Rice), som filmen är baserad på, och jag slukade varenda en. Själva filmen har jag sett ett flertal gånger utan att tröttna. Jag har liksom fastnat för karaktärerna och deras tragiska öden samt det stämningsfulla, vackra, men samtidigt mörka och smutsiga New Orléans. Ja, det och lite till.

Många andra tycker nog att En Vampyrs bekännelse är ganska medelmåttig, men för mig kommer den alltid att ligga på listan över filmfavoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar