tisdag 21 december 2010

Dagen före dagen före dagen...

Det vita bandet (2009)

I lördags förmiddag när jag låg förkyld i soffan och flippade runt bland kanalerna såg jag att filmen Det vita bandet (Das weisse Band) precis skulle starta. Eftersom att den var nominerad till en Oscar för bästa utländska film 2010, tänkte jag att jag borde ge den en chans (och just då var det inget annat speciellt på TV).

Filmen utspelar sig i en liten by i Tyskland några år innan första världskriget bryter ut, och där det sker en "olycka" samt några andra hemskheter. Läraren i byn (som i efterhand berättar byns historia för oss tittare) börjar efter ett tag misstänka att barnen har något med allt att göra.

Jag gillade filmen som dock var ganska ångestfylld, men den behöll verkligen greppet rakt igenom.

En annan film jag såg i helgen, som jag totalt har missat, var Wall Street (alltså den första filmen från 80-talet). Den var ok och jag blev lite sugen på att kolla in uppföljaren som kom nu i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar