tisdag 15 februari 2011

Ditten och datten

Musikdokumentärern Global Metal (2008)

Nu är det slut! Jag har avverkat det allra, allra sista avsnittet av TV-serien Friday Night Lights. Serien avslutades på ett ganska bra sätt, så att jag känner mig nöjd även om jag sörjer att den är helt finito. Att "sörja" kanske är att ta i, men ni vet... :)

I helgen avverkades vidare en musikdokumentär. Det kanske inte är det bästa jag har sett i musikdokumentärväg, men den var intressant och ganska obehaglig. Den heter Until the Light Takes Us och handlar om norsk svartmetall (med lite fokus på början av 90-talet, då som exempel några "satanister" anlade kyrkbränder).

Om vi ändå är inne på musikdokumentärer måste jag nämna två riktigt, riktigt bra exempel: Metal: A Headbanger´s Journey (2005) samt Global Metal (2008), båda gjorda av bl.a. Sam Dunn (antropolog) som gör ett grymt bra jobb. Seeee!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar